Umět se k běhu pořádně postavit

Doba není zrovna nejjednodušší a nejlehčí. Spousta věcí neběží, tak jak tomu bylo vždycky. A spousta věcí běhá teď tak, jak ještě nikdy neběhala. Extrémní podmínky nám dávají příležitost podívat se na pár věcí jinak a třeba i začít pár věcí jinak dělat. Pojďme se podívat na naše určité pohybové, nebo přesněji řečeno dokonce statické stereotypy, které ovlivňují nejen náš běh, ale i celkovou tělesnou pohodu – a po pár letech i kvalitu života.

Změny zasáhly náš život ze všech stran, ten pracovní nevyjímaje. Většina z nás v práci sedí. A většina z té většiny by klidně zvolila i nějakou alternativu, jakou je třeba vysoký stůl, který nás přinutí doslova a do písmene se k práci řádně postavit. Dělal jsem si takový soukromý průzkum a z přibližně tří tisícovek lidí pracujících převážně vsedě by přes 70 % preferovalo vysoký stůl a práci vestoje.

Mnoho z nás teď pracuje z domova, kde odpadá takový ten psychologický brzdný mechanismus „co by na to říkali ostatní“. Nastala nejlepší příležitost něco takového zkusit. Doma si můžete dělat, co chcete, nikdo se vám nevysměje, nikdo vás nebude posuzovat. A věřte, že stání vám může dát nejen do sportovního života mnoho. Ví to třeba i známý americký ultravytrvalec Dean Karnazes, kromě jiného třeba dvojnásobný vítěz Badwater Ultramarathonu, který je označován za nejtěžší závod svého druhu na světě. Karnazes kdysi ve své firmě kompletně zrušil židle. Všichni včetně něj u práce stojí.

Americká vědecká studie pod vedením Cancer Institute v několika na sobě nezávislých testech prokázala, že pokud na pracovišti osm hodin sedíte, všechna negativa takového počínání už nedokážete vyrovnat ani intenzivním sportováním.

Začněte stát hned teď! Ale nesnažte se hned dnes „ustát“ celých osm hodin. Začínejte pozvolna a opatrně. Tělo si na změnu něčeho, co mu dlouhá léta a desetiletí fixujeme, přeci jen potřebuje chvíli zvykat. Střídejte zpočátku sezení a stání. Stačí stát třeba jen několik minut z každé hodiny a postupně prostáté minuty přidávat. Propracujte se po pár týdnech alespoň ke dvěma hodinám stání z celkové pracovní doby. Vědci tvrdí, že už jen tím významně snížíte riziko choroby oběhového systému, cukrovky i rakoviny.

Pokud prostojíme alespoň čtvrtinu dne, významným způsobem snižujeme i riziko obezity. Konkrétně u mužů o 32 %, u žen je to dokonce o 35 %. Vyplývá to ze studie na sedmi tisících pacientů ve věku 20-79 let.

A co všechno se děje v těle, když u práce stojíme? Tělo neustále vykonává velice drobné, takzvané mikropohyby. Posilujeme tak stabilizační svaly, zlepšujeme držení těla. Co naopak také neochabuje, je střed těla, označovaný také jako „core“. A ten při běhu velice potřebujeme. Aktivní core zlepšuje efektivitu běhu – můžeme běhat s menší námahou a rychleji. Navíc zapojený stabilizační systém způsobuje, že zátěž na páteř je rozkládána přirozenějším, zdravějším způsobem. Při stání pálíme kalorie, nenecháváme zahálet náš krevní oběh, a dokonce působíme i proti hemoroidům.

Já jsem se ke stání dostal velice naléhavou a násilnou cestou. Po těžké autonehodě a se sešroubovanou páteří jsem ani jinou možnost než stát neměl. Pamatuji si jako dnes, jak jsem se poprvé od nehody na pár chvil postavil s oporou podpažních berlí. Další dny jsem přidával minutu po minutě, až jsem se dopracoval na čas přes osm hodin. Dnes si práci jen vsedě už ani nedokážu představit. Rozhodně využijte příležitost a dejte stání taky šanci! Uvidíte, že pozitivní výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Běhejte a stůjte, dokud můžete! 🙂

René Kujan,
ambasador ČSOB Na Zdraví a ultramaratonec